AluVista
Výhody bezrámového otevíraného zasklení AluVista
- bezúdržbový provoz
- snadné ovládání – každé křídlo je opatřeno madlem
- ochrana proti hluku, prachu, exhalacím a nepříznivému počasí
- možnost otevření téměř celé zasklené plochy
- čistý design díky konstrukci bez svislých rámů v kombinaci s čirým meziskelním těsněním
- použití vysokopevnostních plastů plněných skleněnými vlákny v nosné konstrukci – jsou lehké, odolné, UV stabilní, bez možnosti koroze
- nerezový spojovací materiál
- kolejnice z hliníkové slitiny vytváří lehkou a velmi pevnou konstrukci
- eliminování nerovnosti podkladu díky možnosti seřízení výšky kolečka
- velmi lehký posuv zajištěný pohybem křídel po kolečkách
- křídla jezdí po spodní kolejnici, takže není zatížen strop a není vyžadováno tak masivní kotvení
- křídla nejezdí v drážce, proto nehrozí zamrznutí při nashromáždění většího množství vody v kolejnici
- velmi dobré těsnící vlastnosti díky speciálnímu tvaru těsnění
- odvod srážkové vody zabezpečen drenážními otvory v pojezdovém profilu
- maximální bezpečnost při požáru – pokud se nosné plastové díly roztaví, je konstrukcí kolejnic zajištěno, že skleněná tabule nemůže vypadnout ven z lodžie či balkónu
- uzamykání jako standardní součást dodávky systému
- bezpečné a pohodlné mytí z prostoru lodžie či balkónu
- systém řádně certifikován u Centra stavebního inženýrství ve Zlíně a podroben zkouškám ve státní zkušebně
Detaily bezrámového posuvného zasklení AluVista
Detailní popis systému AluVista
Do plastových dílců zajišťujících posun křídel ve vodících kolejnicích a jejich následné otevírání jsou vsazeny skleněné tabule z čirého tvrzeného skla tl. 6 mm, které v plné míře splňuje požadavky bezpečnosti systému a normové hodnoty pro přirozené osvětlení přilehlé místnosti.
Posun křídel je zajištěn kolečky – nerezovými samomaznými ložisky, která jsou uložena ve stavitelném pouzdře. Pouzdro s kolečkem je zasunuto do rohu, popř. unašeče. Výškové stavění pouzdra v rohu či unašeči je umožněno šroubem a maticí M5 (nerez A2). Šroub je fixován pomocí závitové průchodky (nerez A1) a fixačního prachu.
Kolečka pojíždí po spodní kolejnici, která je opatřena drenážními otvory pro odtékání dešťové vody a tajícího sněhu. Jedná se tedy o systém nezavěšený, kdy celou váhu nese spodní pojezdový profil, přičemž křídla jsou vedena horním profilem stejného tvaru v úrovni zábradlí (nezasahuje do vnitřního prostoru lodžie).
Otevírání jednotlivých křídel je možné díky originálnímu řešení pouze v jediném místě – v tzv. parkovišti, kde se křídla otáčí na čepech plastových dílů. Otevírání je možné na pravé či levé straně, popř. obou stranách zasklené lodžie, výřezem v pojezdové i vodící kolejnici a parkovištěm s drážkou a kruhovým výřezem umožňujícím otočení zploštělého trnu rohu. Výřez v kolejnicích, umožňující otevření křídla vyjmutím dílu čep z kolejnice, je osazen funkční krytkou, tzv. náběhem, který je rozměrově konstruován tak, aby jím prošel pouze díl čep, nikoli trn rohu. To je důležité z pohledu bezpečnosti – nemůže tak dojít k vypadnutí křídla z drážky. Po doražení křídla do tzv. parkovací polohy (parkoviště) je možné křídlo otočit směrem do lodžie. To umožňují trny rohů kruhového průřezu, okolo jejichž osy se křídlo otáčí. Trny jsou zploštěny, aby mohly do parkoviště „vjet". Otevření jednotlivých křídel je umožněno otočením křídla v parkovišti. Pro každé křídlo je použito samostatné parkoviště a díl čep má vždy jinou polohu, která je závislá na roztečích kruhových vybrání drážek jednotlivých parkovišť.
Plastové dílce roh a čep (2 + 2 ks/ 1 křídlo) jsou ke sklu fixovány pomocí speciálního silikonového lepidla, šroubu a matice M5 (nerez A2) přes předem předvrtané otvory ve skle. Dvojí technologii uchycení dílů vyžaduje statická odolnost systému, kdy tyto díly přenášejí tlak a sání větru, který na systém působí. Díl unašeč je ke sklu lepen pomocí speciálního silikonového lepidla. Tento díl přenáší pouze tlak ve svislé ose vyvolaný váhou křídla.
Plastové dílce parkoviště, doraz a krytka výřezu (náběh) jsou v profilech fixovány pomocí šroubů ze strany dna profilů a tvarem profilů, který nedovolí dílcům změnit polohu.
Spodní pojezdový i horní vodící profil jsou vyrobeny z hliníkové slitiny, povrchově upraveny práškovým vypalovaným lakem – komaxitem s předpovrchovou úpravou chromátováním. Tím je zaručena dostatečná antikorozní ochrana materiálu a velmi dlouhá životnost. Další standardně dodávanou povrchovou úpravou je stříbrný elox. Lem profilů je upraven pro osazení silikonovým těsněním a zároveň slouží jako bezpečnostní prvek, který zajišťuje, že při požáru nemůže skleněná tabule vypadnout ven z lodžie. Tvar profilů je výsledkem kombinace funkčnosti a vysoké estetičnosti.
Pro těsnění křídel mezi sebou a křídel a profilů je použito silikonové těsnění. Jeho přiléhavost zajišťuje téměř dokonalé utěsnění proti srážkám, větru a prachu. Zároveň zajišťuje dostatečnou infiltraci nutnou zvláště u lodžií přiléhajících k místnostem s plynovými spotřebiči. Infiltraci podporují průduchy v profilech. Těsnění navíc zvyšuje zvukovou nepropustnost spár.
Jednotlivá křídla se posunují po spodní kolejnici pomocí madla, popř. tlakem ruky na jednu svislou hranu skla. Systémové řešení umožňuje posunutí všech křídel k jedné ze stran zaskleného prostoru (popř. k oběma stranám) a jejich následné otevření do vnitřního prostoru lodžie. Otevření je tedy možné téměř po celé délce zasklené lodžie. V otevřené poloze jsou jednotlivá křídla naskládána vedle sebe na jedné (popř. obou) ze stran zasklené lodžie a fixována pružnou šňůrou. První křídlo je možné fixovat v pootevřené poloze a zajistit tak dokonalou průvzdušnost.
Mytí skel pomocí běžných čistících prostředků bez abraziv je možné z vnitřní strany lodžie bez nutnosti vysazování křídel. Pro čištění profilů postačí vlhký hadr.